BA-BS Formunun Bilgilerinizden Otomatik Oluşturulması ve Toplu BA-BS Formu Gönderimi
Hazırlanması oldukça zahmetli ve zaman alan BA/BS formlarını programımızdan çok pratik bir biçimde hazırlayabilirsiniz.
BA/BS formlarına konu olan alış ve satış evraklarını ister Ticari bir işletme olun fatura modülünden işleyin, ister Mali Müşavir olun muhasebe modülünden işleyin. Her iki şekilde de çok pratik.
Yapmanız gereken ilgili form ekranlarında iken F7-Değer Oluştur tuşuna basmak.
Programınız değerleri parametrelerde belirlenen ayara göre Fatura yada Muhasebe modülünden girilen verilere göre oluşturacaktır. Sonrasında bu bildirimleri yazdırabilir ya da xml olarak elektronik ortamda hazırlayabilirsiniz.
Ayrıca BA/BS formlarını bütün şirketleriniz için tek bir noktadan toplu bir şekilde kolayca hazırlayabilirsiniz.
BA/BS Form verilerini muhasebe fişlerinden çekmek için dikkat edilmesi gereken noktalar
- Muhasebe IV modülünde Beyannameler/Bildirimler/Ortak Tanımlar bölümünde:
a. Beyanname şekli ‘A’ aylık ya da ‘Y’ yıllık olarak belirlenir
-
- Beyanname aylık ise bildirim ayı belirlenir.
-
- Beyanname yıllık ise bildirim yılı belirlenir.
-
- BA/BS formları için alt limitler belirlenir.
- Muhasebe IV modülünde Servis/Sabit Tanımlar/Parametreler bölümüne girilerek bazı parametrik ayarlar yapılır. Bu ayarlar:
Genel Parametreler Sayfasında;
-
- Bildirim Veri Toplama Şekli parametresi 2-Muhasebe Fişleri olarak belirlenir.
-
- Muh Fiş.Evrak Çekme Yöntemi parametresi 2-Yöntem 2 olarak belirlenir.
-
- Yöntem 2 için Bilgi Çekme Şekli parametresi çalışma şekline göre;
i. Girilen evraklardaki her cari hesap için (müşteri yada satıcı) hesap planında bir alt hesap açılacaksa 1-Hesap Planı olarak belirlenir
Bu durumda alt hesaplar açılırken hesap kartındaki açıklamalara cari bilgilerine ulaşmak için aşağıdaki bilgiler girilmelidir.
Açıklama 1 : Vergi Kimlik Numarası
Açıklama 2 : Cari Ünvanı (Yazılmaz ise hesap isminden alır)
Açıklama 3 : Ülke Kodu
Açıklama 4 : T.C Kimlik Numarası
ii. Girilen evraklardaki her cari hesap için hesap planında alt hesap açılmayacaksa örneğin evrakların çoğu kapalı fatura olarak giriliyor ise 2-Ek Cari Kart Tablosu olarak belirlenir.
Bu durumda gerekli olan cari bilgilerine ulaşmak için Muhasebe IV modülünde Beyannameler/Bildirimler/Müşteri Satıcı Kart Tablosu bölümünde bulunan tabloya ilgili cari hesapların gerekli olan bilgileri tanımlanır.
-
- Yöntem 2 için Muhasebe Fişinde Uygulama Yeri parametresine isteğe göre Açıklama1, Açıklama2 yada Açıklama 3 seçilerek Açıklama Kolon Adına da istenen başlık belirlenir. Örneğin BA/BS Cari Kodu gibi.
Satış İşlem Parametreleri ve Alış İşlem Parametreleri Sayfalarında;
Satış İşlem Parametreleri ve Alış İşlem Parametreleri Sayfalarında ise Kullanıcı bazı Hesapların/Ek Cari Kartların normal müşteriler arasında değil de “DİĞER MAL VE HİZMET” grubu arasında yer almasını isterse bu sahalara hesapların/kartların kodu yazılır. Örneğin günlük yazarkasa satışları için bir kod tanımlanır ve fiş girişlerinde bu kod kullanılır.
- Muhasebe Fişi işlenirken aşağıdaki noktalara dikkat edilir.
-
- Servis/Sabit Tanımlar/Saha Tanımları bölümünden ilgili fiş tipinde (Mahsup,Tahsil ve Tediye) Evrak No ve daha önce parametrelerde belirlenen Açıklama1,Açıklama2 yada Açıklama3 alanları işaretlenir ve istenen yere mouse ya da butonlar ile taşınır.
-
- Muhasebe fişinde fiş satırlarına mutlaka Evrak No bilgisi girilir.
-
- Sadece alış ya da satış hesap kodunun karşısına hesap planından yada ek cari kart tablosunda tanımlanan kod seçilir.
BA/BS Form Verilerini Faturalardan Çekmek için Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
- Muhasebe IV modülünde Servis/Sabit Tanımlar/Parametreler bölümüne girilerek
Bildirim Veri Toplama Şekli parametresi 1-Fatura Kayıtları olarak belirlenir.
- Cari modülünden cari kartlar tanımlanırken
- Ana Sayfada Vergi Daire Bilgileri tanımlanır
- Kimlik Bilgileri sayfasında T.C Kimlik No tanımlanır
- Kimlik Bilgileri sayfasında Diğer Ülke Adı bölümüne Ülke kodu tanımlanır.
BA/BS Form Verilerinin Bütün Şirketler için Tek Bir Noktadan Toplu Hazırlanması
Muhasebe IV modülünde Beyannameler/Bildirimler/Toplu BA/BS Mal Hizmet Hökümü bölümünden bütün şirketleriniz için tek hamlede toplu olarak bu formları hazırlayabilirsiniz. Bu bölümden formlar hemF4-Yazdır ile döküm olarak alınabilir hem de F5-XML Yarat ile e-beyanname için gerekli olan xml dosyası hazırlanabilir.
Bu bölüme girildiğinde sırası ile ;
- Döküm Parametreleri Belirlenir.
Bildirim Ayı: Bildirimin alınacağı ay/yıl değerleri girilir. Bu değer işleme giren tüm şirketler için doğrudan kullanılır, yani çalışılan şirket dışındaki şirketlere ait bildirim ay/yıl değeri farklı bir ay olsa bile ekrandaki değer esas kabul edilir.
Otomatik Değer Oluşturma[Evet/Hayır]: Bu parametre işaretlenirse beyanname döküm öncesinde otomatik olarak değer oluşturma işlemi yapılır. Kullanılacak yöntem (Fatura-Muhasebe) her şirket için kendi parametrelerinden alınır, fakat tarih aralığı olarak Bildirim Ayı sahasında belirtilen ayın ilk ve son günleri kullanılır.
Alt Limit Tutarı: Otomatik değer oluşturma sırasında kullanılacak en az değer (alt limit) bu sahada belirtilir.
Ay Değerlerini İlerlet [Evet/Hayır]: Bu parametre işaretlenirse her şirket için işlem sonrasında BS ve BA formları için kullanılacak ay/yıl değeri bir ilerletilir. Burada dikkat edilecek husus kağıda BS ve BA işlemleri için beraber olmak kaydıyla döküm veya xml hazırlama işlemlerinden en sonuncusunda bu parametrenin işaretlenmesidir, yoksa ay değeri bir artmış olur.
Şirket Onayı [Evet/Hayır]: Bu parametre işaretlenir ise işlem sırasında istenirse her şirket için onay alınabilir.
- Toplu Bildirim Formları Hazırlanacak Şirketler Belirlenir.
Toplu BA/BS formları hazırlanacak şirketler F6-Şirket Ekle tuşu ile belirlenir. Bu tuşa basıldığında gelen ekrandaki listeleme aralıkları girilerek toplu gönderim için belirlenecek şirketler listeye dahil edilir.
- BA/BS Formları Dökümü Alınır veya XML Olarak Hazırlanır
Döküm parametreleri ve şirketler belirlendikten sonra F4-Yazdır ile düz ya da matbu forma döküm alınır veya F5-XML Yarat ile e-beyanname için xml dosyası hazırlanır.